2 Mayıs 2014 Cuma

Anne Olunca Okunabilecek Kitaplar

Her hamile gibi ben de “ annelik”, “çocuk bakımı” gibi konularda bir sürü kitap okumak istedim. O zaman ablam; “sakın okuma her bebek kendi kitabıyla geliyor, onun yerine uzun süre okuyamayacağın romanlar oku” demişti. Ve ben de aynen hamileliğim boyunca sadece roman okudum. Ada doğduğu zaman gerçekten de bir süre okumak için hiç vaktim olmadı. 4.aydan sonra yavaş yavaş anneliğime katkı sağlayacak kitaplar okumaya başladım. Okuduklarım arasında bakış açıma ters veya çok yakın olanlar vardı. Bir anne olarak belki sizde “ keşke birisi bana önerse de öyle okusam” dediğiniz zamanlar olmuştur. Ben de o yüzden benim beğendiğim kitaplardan bir kaç tanesini size önermek ve içeriklerini anlatmak istedim.

Unutkan Erkekler ve ‘Hadileyen Anneler’
Fatma Torun Reid

Hamileliğimin sonuna doğru okuduğum bu kitap aile ve çocuk psikoloğu olan Fatma Torun Reid’in kitabı. Annelik ve babalığın ilk günlerinde yardımcı olabilecek bilgileri barındırdığı gibi Ada’ya bebeklik ve çocukluk zamanlarında doğru bilinçaltı mesajları ve çocukluk döneminde bazı davranışlarına nasıl karşılık vermem gerektiği ile ilgili bilgiler edindim. En çok uyguladığım konu ise önerdiği gelişim mesajları oldu. Kitapta şöyle diyor Fatma Torun Reid;

Sözlerle veya bazı tavır ve davranışlarlar çocuklarımıza verebileceğimiz mesajlar, özgüvenin ve dünyaya olumlu bakmanın temelini oluşturuyor.
0-6 aylık dönemdeki bazı mesajlar; “İyi ki doğdun, iyi ki yaşıyorsun”, “Sen buraya aitsin”, “ Seni seviyorum ve sana severek, isteyerek bakıyorum” gibi.
6-18 aylık dönemde; “ Araştırır ve deneyebilirsin. Seni destekler ve korurum”, “Haraketli olduğunda da, sakin olduğunda da seni seviyorum”, “ Her şeye ilgi duyabilirsin” gibi.
18 ay- 3 yaş döneminde; “ Kendi başına düşünmeye başladığın için memnunum”, “Benden ayrışımını yapabilirsin ve ben seni yine sevmeye devam ederim.”, “ Hayır diyebilirsin ve sınırlara ihtiyacın olduğu kadar zorlayıp test edebilirsin” gibi.

Beni bu mesajlar okurken çok etkilemişti ve Ada’yı emzirirken hep kulağına “ İyi ki doğduni iyi ki seni doğurdum” dedim. Hala da diyorum. Aynı zamanda kitapta beni etkileyen cümlelerden biri de “Bana yasak değil sınır koyun” cümlesiydi. Biz  bunu okuduktan sonra Ada’ya “Yasak” kelimesini kullanmamaya karar verdik. Hala da hayır oraya lütfen gitme diyoruz, orası yasak demiyoruz.

Bebek Bakım Sorunlarına Mucize Çözümler
Tracy Hogg

Tracy Hogg zamanında Amerika’da bebeklere kendi başlarına uyutmayı öğretmesiyle ünlenmiş ve “Bebeklere vısıdayan kadın” olarak anılıyormuş. Kitabında sadece uyku değil, tuvalet eğitiminden, beslenmeye kadar bana birçok konu da bilgi veriyor. Yazdıkları benim fikirlerime ve çocuk yetiştirme mantığıma çok uyduğu için çok keyifle okudum. Blogumda da kitabından bir sürü alıntı alarak annelere bilgi vermeye çalıştım.

Kitabından en çok yararlandığım konular;

Kitabında E.A.S.Y adını verdiği, Açılımının E (Eat-Beslenme), A (Activity – Oyun zamanı), S (Sleep – Uyku), Y (Yourself – Sizin zamanınız) olduğu yöntemi anlatıyor. 3 saatte bir bebeğin beslenmesindeki önemi, sonra beraber oyun oynama zamanında yaptıklarınızı uykudan 20 dk önce bitirmeniz ve bebeğinizi uyku rutinini yapıp kendi yatağında kendi başına uyumayı öğretmeyi ve sonrasında anne ve babaların kendilerine nasıl zaman ayıracağını örnek planlarla anlatıyor. Benim Ada 4 aylıkken okuduğum bu kitap, Ada’yı saatli emzirmeye ve en önemlisi kucakta değil yatağında uyutmayı denemeye başlamamı sağlamıştı. Bence her anne okumalı. Eminim yararını göreceklerdir.

Çocukluğa Geçiş Sorunlarına Mucize Çözümler
Tracyy Hogg

İlk kitabını keyifle okuduğum Tracy Hogg’un 1 yaşından sonraki çocukluğa geçiş döneminde yaşanılan sorunlara çözümler sunduğu bir kitap. İlki kadar heyecanla okumadım ama yine bir çok konuda bilgi edindim. Bu kitap tuvalet eğitiminden, emzirmeyi kesme, kardeşe hazırlıktan, konuşma, emziği bırakma, öfke nöbetleri ve hala uyku problemi olan annelere uyku çözümleri gibi konularda yardımcı oluyor.

Benimle Oynar mısın Anne?
Ali Çankırılı

Ada için daha çok erken olacak oyunlar olmasına rağmen keyifle okudum ve bir çok oyunu ileride kızımla oynamak için işaretledim. 365 eğitici ve eğlenceli oyununun yer aldığı ve detaylıca anlatıldığı kitap okuduğum en güzel oyun öneren kitaptı.

Ada ile 2 yaşından sonra oynayacağım diye işaretlediğim bazı oyunlar;

Saç Bandı Yapımı:

Malzemeler;
·      Çeşitli renklerde karton parçaları
·      Makas
·      Yapıştırıcı
·      Keçeli kalem

Kahverengi bir kartonu beş cm eninde ve çocuğunuzun başının çevresi uzunluğunda kesin. Çocuğunuza bir baş bantı yapın. Varsa elinizde kuş tüylerinden veya boncukları yapıştırarak da bandı süsleyebilirsiniz.

Çocuğunuzun Resmi:

Gerekli olanlar;

·      Çocuğunuzun boyunu aşan ambalaj kağıdı
·      Boya kalemleri

Odanın ortasına büyük bir ambalaj kağıdı serin. Çocuğunuz bu kağıdın üzerine uzansın. Sizde onun etrafını çizin. Kalktığı zaman kendi çiziminin içini kendi istediği gibi boyamasına izin verin.

Minik Bebeğime Afiyetle
Hatice Kübra Tongar

Daha önce bloğumda da bahsettiğim bence olabilecek ne güzel bebek yemekleri kitabı. Bir sürü kitap aldım ama hiçbiri bu kitap gibi yapılası yemek tarfileri içermiyordu. Hangi arkadaşıma önerdiysem çok memnun kaldılar. Umarım sizde memnun kalırsınız.

Kitaptan öğrendiğim ve en çok yaptığım yemek;

Bol Sebzeli Minik  Top Köfteler

Malzemeler –

250 gr. dana kıyma (ben kuzu kıyma ile yapıyorum)
2 çorba kaşığı soğan rendesi
½ çay bardağı pirinç
1 adet kabak
1 adet havuç
1 adet patates
1 adet domates (ben yazdan hazırlanan domates rendesi kullandım)
1 avuç bezelye (mevsimi olmadığı için koymadım)
Maydanoz
Su
İyotlu tuz
½ çorba kaşığı zeytinyağı

Yapılışı –

Tüm sebzeleri küp küp doğrayıp tencereye atın. Ayrı bir kapta kıymayı, pirinci, rendelenmiş soğanı ve maydanozu yoğurun. Kıymalı karışımdan küçük toplar halinde köfteler yapın. Sebzelerin üzerine tencereye köfteleri yerleştirin, üzerine domates rendesi ve suyu koyun. Sebzeler yumuşayıp köfteler pişince sebzeli köfteniz hazır. Bu güzel yemeği benim gibi ev yoğurduyla yedirebilirsiniz.

Bir Yaşındaki Çocuğunuz Büyürken
Parents Dergisi Editörleri ve Teri Crawford Jones

Çok keyifle okuduğum bu kitapta bebeğinizin 1 yaşından sonra çocuk olmaya başladığı dönemde karşılaşabileceğiniz sorunlara çözüm önerileri sunuluyor. Benlik arayışı içine girmeye başladığı bu dönemde ne tepki vermeniz gerektiği, inatlaştığı zaman ne yapacağınız gibi konular anlatılıyor.  Benim en çok aklımda kalan yerler;

-         2 yaşına kadar bir çocuğun bireysel oyunlar oynayacağı, 2 yaşından sonra bir başka çocukla oyun kurabileceği yazıyor. Aynen kızımda başka bir çocukla oynamak yerine kendi kendine oyun oynadığı bir dönemde.
-        Aynaya baktıkları zaman 21 aylığa kadar kendi yansımaları olduğunu bilmezlermiş. “Tanıdık biri” diye düşündükleri için aynaya o kadar uzun uzun bakarlarmışJ
-       Ada’yı soyduktan sonra giydirmek bayağa zorlaştı. Giyinmek istememesinin sebebi ise kendisini kıyafetsiz gördüğü zaman fiziksel olarak mükemmel bir varlık olduğunu düşünür ve giyinerek bu mükemmelliği örtmek istememesiymiş.


Benim Annem Organik
İzzet Güllü

Kitabı alırken organik beslenmeyle ilgili bir kitap sanmıştım. İçeriği Pedagog olan İzzet Güllü’nün edindiği izlenimlerden oluşan ve en çok görülen vakalardan yola çıkarak anne babaları aydınlatma yönünde yazdığı bir kitap. Biraz zor okunan bir kitap olsa da, bazı yerler aklımda kaldı.

-       Yazar, çocuklara “hayır” dediğiniz bir konuda ağlasa da kendini yerlere de atsa asla “ağladı dayanamadım” diyip “evet” dememeniz gerektiğini yazıyor. Bunun sebebi çocuğun o zaman hayır kelimesini duyduktan sonra ağlayarak evet kelimesini  duyabileceği gizli mesajını vermiş olduğunuz.
-       Çocukların önündeki örneğin önce anne ve babaları olduğu, o yüzden onların yanında kitap okumanız gerektiğini vurguluyor. Böylece sizden gördüğü her şeyi tekrar etmeye başlayacak ve kitap okuma sevgisini de daha çocukken aşılamış olacaksınız. Ceza konusunda her çocuğun cezaya ihtiyacı olduğunu düşünüyor. Bu ceza tabii ki dayak değil sadece yaptığı yanlış şeyi uyarmanıza rağmen yapması durumunda istediği bir şeyi bir süreliğine hayatından çıkarmanız gerektiği. Örneğin “ödevlerin bitecek” dediğiniz halde bilgisayar başındaysa, gidip bilgisayarın fişini çekmeniz ve 1 gün boyunca açılmayacak olmasını bilmesi. Bu da bir daha söylediğinizde ciddi olduğunuzu ve yanlış hareketi yapmamasını sağ

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder